Elo.hu
  • Címlap
  • Kategóriák
    • Egészség
    • Kultúra
    • Mesterséges Intelligencia
    • Pénzügy
    • Szórakozás
    • Tanulás
    • Tudomány
    • Uncategorized
    • Utazás
  • Lexikon
    • Csillagászat és asztrofizika
    • Élettudományok
    • Filozófia
    • Fizika
    • Földrajz
    • Földtudományok
    • Humán- és társadalomtudományok
    • Irodalom
    • Jog és intézmények
    • Kémia
    • Környezet
    • Közgazdaságtan és gazdálkodás
    • Matematika
    • Művészet
    • Orvostudomány
Reading: Sony Dynamic Digital Sound: a hangrendszer működése
Megosztás
Elo.huElo.hu
Font ResizerAa
  • Állatok
  • Lexikon
  • Listák
  • Történelem
  • Tudomány
Search
  • Elo.hu
  • Lexikon
    • Csillagászat és asztrofizika
    • Élettudományok
    • Filozófia
    • Fizika
    • Földrajz
    • Földtudományok
    • Humán- és társadalomtudományok
    • Irodalom
    • Jog és intézmények
    • Kémia
    • Környezet
    • Közgazdaságtan és gazdálkodás
    • Matematika
    • Művészet
    • Orvostudomány
    • Sport és szabadidő
    • Személyek
    • Technika
    • Természettudományok (általános)
    • Történelem
    • Tudománytörténet
    • Vallás
    • Zene
  • A-Z
    • A betűs szavak
    • B betűs szavak
    • C-Cs betűs szavak
    • D betűs szavak
    • E-É betűs szavak
    • F betűs szavak
    • G betűs szavak
    • H betűs szavak
    • I betűs szavak
    • J betűs szavak
    • K betűs szavak
    • L betűs szavak
    • M betűs szavak
    • N-Ny betűs szavak
    • O betűs szavak
    • P betűs szavak
    • Q betűs szavak
    • R betűs szavak
    • S-Sz betűs szavak
    • T betűs szavak
    • U-Ü betűs szavak
    • V betűs szavak
    • W betűs szavak
    • X-Y betűs szavak
    • Z-Zs betűs szavak
Have an existing account? Sign In
Follow US
© Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Elo.hu > Lexikon > S-Sz betűs szavak > Sony Dynamic Digital Sound: a hangrendszer működése
S-Sz betűs szavakTechnikaZene

Sony Dynamic Digital Sound: a hangrendszer működése

Last updated: 2025. 09. 23. 13:43
Last updated: 2025. 09. 23. 31 Min Read
Megosztás
Megosztás

Az 1990-es évek eleje forradalmi időszak volt a mozihangzás történetében. A digitális technológia térnyerésével új lehetőségek nyíltak meg a hangmérnökök és a stúdiók előtt, hogy eddig nem látott mélységű és tisztaságú hangélményt biztosítsanak a nézőknek. Ebben a pezsgő, innovációval teli környezetben lépett színre a Sony, bemutatva saját, ambiciózus digitális hangrendszerét, a Sony Dynamic Digital Sound (SDDS)-t. Célja az volt, hogy felülmúlja a korabeli analóg rendszereket és méltó versenytársa legyen az akkoriban feltörekvő Dolby Digital és DTS formátumoknak, egy olyan élményt kínálva, amely a mozi látványvilágához méltó hangzást biztosít.

Főbb pontok
A digitális mozi hangrendszerek hajnala és a versenyhelyzetAz SDDS technológia részletes működéseAdatátvitel és tárolás a filmtekercsenSávszélesség és tömörítés: az ATRAC szerepeCsatornakiosztás: a 8 diszkrét csatorna előnyeHibajavítás és redundancia a megbízhatóságértA lejátszó rendszer és a mozi infrastruktúraAz SDDS hangzásvilága és élményeAz SDDS telepítése és üzemeltetése a mozikbanTechnikai követelmények és kompatibilitásTelepítési folyamat és kalibrációÖsszehasonlítás a versenytársakkal: Dolby Digital és DTSSDDS vs. Dolby Digital (AC-3)SDDS vs. DTS Digital SoundAz SDDS előnyei és hátrányaiAz SDDS előnyeiAz SDDS hátrányaiAz SDDS öröksége és a digitális mozi jövőjeAz SDDS hanyatlása és a digitális vetítés térnyeréseAz SDDS öröksége és a jövőbeli hangformátumokra gyakorolt hatása

Az SDDS nem csupán egy újabb hangformátum volt a sorban; egy komplett rendszer, amely a filmgyártástól kezdve a mozi vetítőterméig tartó lánc minden elemét érintette. A Sony mérnökei egy olyan megoldást dolgoztak ki, amely nemcsak a hangminőségben, hanem a megbízhatóságban és a csatornaszámban is kiemelkedőt nyújtott. A rendszer bevezetésekor a Sony komoly erőforrásokat mozgósított, hogy a filmstúdiók és a moziüzemeltetők is elfogadják és alkalmazzák ezt az új technológiát, amely ígéretet tett egy páratlanul gazdag és magával ragadó hangélményre.

A digitális mozi hangrendszerek hajnala és a versenyhelyzet

A mozi hangzás története hosszú és kanyargós út, melynek során a technológiai fejlődés mindig is kulcsszerepet játszott. Az 1920-as évek végén a „beszélő filmek” megjelenése óta a hangminőség és a térérzet folyamatosan fejlődött. A mono hangzást felváltotta a sztereó, majd az 1970-es években a Dolby Stereo bevezetése hozott jelentős áttörést, négy mátrixolt csatornájával (bal, center, jobb és surround) már egyfajta térérzetet biztosítva. Ez azonban még mindig analóg alapokon nyugodott, ami korlátokat szabott a dinamikának és a frekvenciaátvitelnek, valamint hajlamos volt a zajra és a torzításra.

Az 1990-es évek elején a digitális technológia robbanásszerű fejlődése eljutott a mozikba is. A digitális hangrendszerek megjelenésével a cél az volt, hogy a filmtekercsen tárolt hangot a lehető legtisztábban, legdinamikusabban és a legkevesebb veszteséggel juttassák el a nézőkhöz. Ez a korszak három fő szereplő versengését hozta el: a Dolby Laboratories a Dolby Digital (AC-3) formátummal, a Digital Theater Systems (DTS) a DTS Digital Sound rendszerrel, és a Sony a Sony Dynamic Digital Sound (SDDS)-szel. Mindhárom rendszer a digitális hangzás előnyeit igyekezett kiaknázni, de eltérő megközelítésekkel és technikai megoldásokkal.

„A digitális hangforradalom a mozikban nem csupán a technológia, hanem a hangmérnöki kreativitás új korszakát is elhozta, lehetővé téve a korábban elképzelhetetlen hangzásvilágok megteremtését.”

A Dolby Digital 1992-ben debütált a Batman visszatér című filmmel, és a 35 mm-es filmtekercs perforációi közé kódolta a 5.1 csatornás hangadatokat. A DTS 1993-ban, a Jurassic Parkkal mutatkozott be, és egy különálló CD-ROM-on tárolta a hanganyagot, melyet időzítőkódok segítségével szinkronizáltak a filmmel. A Sony az SDDS-t szintén 1993-ban vezette be, a Last Action Hero (Az utolsó akcióhős) című filmmel, és egy teljesen új, nyolc diszkrét csatornás megközelítést alkalmazott, a filmtekercs külső szélein elhelyezett optikai sávokon tárolva az adatokat. Ez a versenyhelyzet rendkívül innovatív időszakot eredményezett, ahol minden vállalat azon dolgozott, hogy a legmegbízhatóbb és legjobb minőségű digitális hangrendszert kínálja a moziiparnak.

Az SDDS technológia részletes működése

A Sony Dynamic Digital Sound (SDDS) alapvető működése a 35 mm-es filmtekercs innovatív kihasználásán alapult, hogy a digitális hangadatokat megbízhatóan és redundánsan tárolja. A rendszer nem a hagyományos optikai hangsáv helyére, sem a perforációk közé, hanem a filmtekercs mindkét szélén, a perforációk mellett helyezte el a digitális adatokat. Ez a megoldás számos előnnyel járt, különösen a hibatűrés és a megbízhatóság szempontjából, ami kritikus volt a moziüzemeltetés során.

Adatátvitel és tárolás a filmtekercsen

Az SDDS rendszerben a digitális hangsávokat a 35 mm-es filmtekercs mindkét szélén, két különálló, redundáns optikai sávként tárolták. Ez a megközelítés eltért a Dolby Digitaltól, amely a perforációk közé helyezte az adatokat, és a DTS-től, amely teljesen különálló CD-ROM-ot használt. Az SDDS kialakításának fő oka a maximális megbízhatóság és a hibatűrés volt. Ha a filmtekercs egyik széle megsérült, a másik oldalon lévő adatcsík még mindig képes volt biztosítani a teljes hanganyagot, minimalizálva a vetítés közbeni hangkimaradások kockázatát. Ez a kettős redundancia jelentős előnyt jelentett a moziüzemeltetők számára, akik gyakran szembesültek a filmtekercsek kopásával és sérüléseivel.

A hangsávok a film képkockái közötti területen, a perforációk és a képmező közötti keskeny sávban helyezkedtek el. Egy speciális optikai olvasó olvasta le ezeket a sávokat, miközben a film áthaladt a vetítőgépen. Az olvasó rendkívül precíz optikai szenzorokat használt, amelyek képesek voltak a mikroszkopikus digitális jeleket pontosan értelmezni, még enyhe sérülések vagy por esetén is. Az adatok olvasása folyamatosan történt, és a dekóder azonnal feldolgozta azokat, biztosítva a szinkronizált hangot a vizuális tartalomhoz.

Sávszélesség és tömörítés: az ATRAC szerepe

Az SDDS rendszer az adatok tárolására és átvitelére a Sony saját fejlesztésű ATRAC (Adaptive Transform Acoustic Coding) tömörítési algoritmusát használta. Az ATRAC egy pszichoakusztikus kódolási eljárás, amely a digitális audioadatok méretét csökkenti azáltal, hogy eltávolítja azokat a hanginformációkat, amelyek az emberi fül számára kevésbé észlelhetők, vagy amelyeket más, dominánsabb hangok elfednek. Ez a veszteséges tömörítési technológia lehetővé tette, hogy a viszonylag korlátozott sávszélességű optikai sávokon is kiváló minőségű, többcsatornás hangot lehessen tárolni.

Az ATRAC az SDDS esetében egy olyan verzióban működött, amely magas bitrátát biztosított a mozi környezethez. Míg az ATRAC ismertebb volt a MiniDisc formátumból, az SDDS-ben alkalmazott változatot kifejezetten a professzionális felhasználásra optimalizálták, garantálva a széles dinamikatartományt és a részletes hangzást. A tömörítési arányt gondosan választották meg, hogy egyensúlyt teremtsenek az adatméret csökkentése és a hangminőség megőrzése között, biztosítva, hogy a nézők ne észleljenek hallható artefaktumokat vagy a hangzás romlását.

Csatornakiosztás: a 8 diszkrét csatorna előnye

Az SDDS egyik legkiemelkedőbb jellemzője és marketinges ütőkártyája a nyolc diszkrét audio csatorna volt. Ez jelentős előrelépést jelentett a Dolby Digital 5.1 csatornás rendszereihez képest, és még a DTS legtöbb implementációját is felülmúlta a dedikált csatornák számában. Az SDDS csatornakiosztása a következő volt:

  • 5 front csatorna: Bal (L), Bal-Center (LC), Center (C), Jobb-Center (RC), Jobb (R).
  • 2 surround csatorna: Bal Surround (LS), Jobb Surround (RS).
  • 1 alacsony frekvenciás effekt csatorna (LFE): Subwoofer.

Az öt front csatorna különösen figyelemre méltó volt. A hagyományos 3 front csatornás (bal, center, jobb) rendszerekhez képest az LC és RC csatornák bevezetése sokkal szélesebb és pontosabb hangképet tett lehetővé a vászon mögött. Ez azt jelentette, hogy a hangmérnökök sokkal finomabban tudták pozícionálni a hangokat a vászon teljes szélességében, javítva a párbeszédek lokalizációját, a zenei sáv terítettségét és az effektek térbeli elhelyezését. Egy széles vásznú moziban ez különösen érezhető volt, ahol a hangok valóban követték a képen mozgó objektumokat, és nem csak a bal-center-jobb tengely mentén ugrottak. A két dedikált surround csatorna pedig a hátsó tér dinamikusabb és részletesebb kitöltését biztosította, még inkább elmerítve a nézőt az eseményekben.

Hibajavítás és redundancia a megbízhatóságért

Az SDDS rendszer a digitális adatok integritásának és a lejátszás megbízhatóságának biztosítására rendkívül fejlett hibajavító és redundancia mechanizmusokat alkalmazott. Ahogy már említettük, a hangsávok a filmtekercs mindkét szélén megtalálhatóak voltak, két független adatcsík formájában. Ez az „A” és „B” oldali redundancia azt jelentette, hogy ha az egyik oldalon lévő adat megsérült volna (pl. karcolás, szennyeződés), a rendszer automatikusan átválthatott a másik, ép oldalra, anélkül, hogy a nézők bármilyen kiesést észleltek volna a hangban.

Ezen felül az SDDS adatai erős hibajavító kódokkal voltak ellátva. Ezek a kódok lehetővé tették a dekóder számára, hogy az adatsérülések bizonyos mértékéig helyreállítsa az elveszett vagy hibás információkat. Még ha mindkét oldalon is volt némi sérülés, a hibajavító algoritmusok gyakran képesek voltak rekonstruálni az eredeti adatot, biztosítva a folyamatos és hibátlan hangzást. Ez a robusztus megközelítés a moziüzemeltetők egyik kedvenc tulajdonsága volt, mivel minimalizálta a technikai problémák miatti vetítésmegszakítások esélyét, ami közvetlen bevételkiesést jelentett volna.

A lejátszó rendszer és a mozi infrastruktúra

Az SDDS rendszer lejátszásához a moziknak speciális berendezéseket kellett telepíteniük. A fő komponensek a következők voltak:

  1. SDDS olvasó (Reader): Ez az egység a vetítőgéphez volt rögzítve, és feladata volt a filmtekercs szélein lévő digitális optikai sávok leolvasása. Két független optikai szenzort tartalmazott, egyet-egyet mindkét oldalra, a redundancia kihasználása érdekében.
  2. SDDS dekóder: Az olvasóból érkező digitális adatfolyamot a dekóder dolgozta fel. Ez az egység végezte el az ATRAC dekódolást, a hibajavítást, és szétválasztotta a 8 diszkrét csatornát. A dekóder a digitális jelet analóg jellé alakította (D/A konverzió), majd ezeket a jeleket továbbította a mozi erősítőrendszeréhez.
  3. Erősítőrendszer és hangszórók: Az SDDS kihasználásához a mozinak rendelkeznie kellett egy 8 csatornás erősítőrendszerrel és megfelelő számú, pozícionált hangszóróval. Ez magában foglalta az öt front oldali hangszórót (bal, bal-center, center, jobb-center, jobb), a két surround hangszórót (bal surround, jobb surround) és egy dedikált mélynyomót (LFE).

A rendszer telepítése és kalibrálása szakértelmet igényelt, de a Sony jelentős támogatást nyújtott a moziknak ezen a téren. Az SDDS rendszereket úgy tervezték, hogy kompatibilisek legyenek a meglévő vetítőgépekkel, minimalizálva a moziknak felmerülő átalakítási költségeket, bár az erősítő- és hangszórórendszer bővítése gyakran elengedhetetlen volt a teljes 8 csatornás élmény kihasználásához.

Az SDDS hangzásvilága és élménye

Az SDDS bevezetésekor a mozinézők számára egy forradalmi hangélményt ígért, amely a film vizuális hatásait kiegészítve mélyebben vonja be őket az eseményekbe. A rendszer által kínált nyolc diszkrét csatorna, különösen az öt front csatorna, alapjaiban változtatta meg a hangkép felépítését és a térbeli elhelyezés lehetőségeit.

A legszembetűnőbb előny a szélesebb és pontosabb frontális hangkép volt. A hagyományos három front csatorna (bal, center, jobb) gyakran kompromisszumokat igényelt a hangmérnököktől a hangok vászonon belüli mozgásának leképezésénél. Az SDDS LC és RC csatornái lehetővé tették a hangok finomabb átmenetét a bal és center, illetve a center és jobb csatornák között. Ezáltal a párbeszédek és a vászonon mozgó objektumok hangja sokkal pontosabban követhetővé vált, megszűnt a „lyuk” érzése a center és a szélső csatornák között. Például egy autó, amely a vászon bal oldaláról a jobb oldalára halad, sokkal simább, folyékonyabb mozgással volt hallható, mint a kevesebb front csatornás rendszereknél, ahol a hang gyakran ugrált a hangszórók között.

A dinamikatartomány és a hangtisztaság szintén kiemelkedő volt az SDDS esetében. A digitális kódolásnak köszönhetően a rendszer képes volt zajmentes, torzításmentes hangot szolgáltatni a leghalkabb suttogástól a leghangosabb robbanásig. Ez a széles dinamikatartomány hozzájárult a filmek atmoszférájának építéséhez, lehetővé téve a feszültség növelését halk, finom hangokkal, majd a hirtelen, erőteljes effektekkel való feloldását. A hangmérnökök sokkal nagyobb szabadságot kaptak a hangzás rétegzésében és a részletek kidolgozásában.

„Az SDDS hangzása nem csupán technikai fölényt jelentett, hanem egy újfajta alkotói szabadságot is adott a hangmérnököknek, hogy a filmek érzelmi mélységét a hangok erejével fokozzák.”

A surround csatornák szintén hozzájárultak az immerzív élményhez. Bár csak két diszkrét surround csatornával rendelkezett, ezek tisztasága és dinamikája lehetővé tette a hátsó tér valósághű kitöltését. Esőcseppek, helikopterek zúgása, vagy éppen a tömeg zaja könnyedén elhelyezhető volt a néző körül, fokozva a jelenlét érzését. Az LFE csatorna pedig a mélyhangok, robbanások és egyéb alacsony frekvenciás effektek erőteljes, fizikai érzékelését biztosította, ami nélkülözhetetlen a modern akciófilmek és drámák esetében.

Az SDDS-t számos nagy hollywoodi produkció használta, különösen a Sony Pictures (Columbia Pictures, TriStar Pictures) filmjei. Ezek a filmek gyakran kiemelkedő hangzással rendelkeztek, bemutatva a rendszer képességeit. A hangmérnökök dicsérték az SDDS-t a rugalmasságáért és a részletességéért, amely lehetővé tette számukra, hogy pontosan azt a hangélményt hozzák létre, amit a rendező elképzelt. Az SDDS-sel kevert filmek gyakran erőteljes, tiszta és rendkívül dinamikus hangzással bírtak, amely emlékezetes maradt a nézők számára.

Az SDDS telepítése és üzemeltetése a mozikban

Az SDDS 8-csatornás hangzást biztosít a mozik számára.
Az SDDS rendszert először 1993-ban használták a „Men in Black” című film bemutatóján, forradalmasítva a mozi hangélményét.

Az SDDS rendszer telepítése és üzemeltetése a mozikban egy komplex folyamat volt, amely speciális berendezéseket és szaktudást igényelt. A Sony célja az volt, hogy a rendszert a lehető leginkább integrálhatóvá tegye a meglévő mozi infrastruktúrába, de bizonyos frissítések elkerülhetetlenek voltak a teljes élmény biztosításához.

Technikai követelmények és kompatibilitás

Egy mozi vetítőteremnek, amely SDDS-t akart lejátszani, alapvetően három fő technikai feltételnek kellett megfelelnie. Először is, a 35 mm-es vetítőgépnek alkalmasnak kellett lennie az SDDS olvasó egység rögzítésére. Szerencsére a legtöbb modern vetítőgép, mint például a Cinemeccanica, Christie, vagy a Strong modellek, könnyen adaptálható volt. Az olvasót a filmút mentén, a vetítőgép optikai hangolvasója elé vagy fölé szerelték, hogy a digitális sávokat még a képkockák vetítése előtt leolvassa.

Másodsorban, a mozinak szüksége volt egy SDDS dekóderre. Ez az egység volt a rendszer agya, amely a nyers digitális adatokat feldolgozta, hibajavítást végzett, és a 8 diszkrét csatornát analóg jellé alakította. A dekóderek általában rack-be szerelhető egységek voltak, amelyeket a vetítőfülke technikai szekrényében helyeztek el. Fontos volt, hogy a dekóder megfelelő hűtést kapjon, és stabil áramellátással rendelkezzen a megbízható működés érdekében.

Harmadsorban, és talán ez volt a legnagyobb beruházás a mozik számára, a meglévő erősítő- és hangszórórendszernek képesnek kellett lennie a 8 diszkrét csatorna kezelésére. Ez gyakran azt jelentette, hogy a mozinak bővítenie kellett az erősítőinek számát, és további hangszórókat kellett telepítenie a vászon mögé (az LC és RC csatornákhoz), valamint optimalizálnia kellett a surround elhelyezést. A Sony szigorú specifikációkat adott ki a hangszórók akusztikai jellemzőire és elhelyezésére vonatkozóan, hogy a hangélmény a lehető legjobb legyen. A megfelelő akusztikával rendelkező terem és a professzionális kalibráció elengedhetetlen volt az SDDS potenciáljának teljes kihasználásához.

Telepítési folyamat és kalibráció

Az SDDS rendszer telepítése általában a következő lépésekből állt:

  1. Vetítőgép előkészítése: Az SDDS olvasó rögzítéséhez szükséges konzolok és kábelezés telepítése.
  2. Olvasó felszerelése: Az SDDS olvasó precíz beállítása, hogy pontosan olvassa a filmtekercs szélein lévő digitális sávokat. Ennek során figyelembe kellett venni a film útja és az olvasó közötti távolságot, valamint az optikai érzékelők tisztaságát.
  3. Dekóder telepítése: A dekóder elhelyezése a technikai rackben, és annak összekötése az olvasóval (általában digitális kábellel) és az erősítőrendszerrel (analóg audiokábelekkel).
  4. Erősítő és hangszórórendszer bővítése: Amennyiben szükséges volt, további erősítők és hangszórók telepítése az 8 csatornás konfiguráció eléréséhez. Ez magában foglalta a kábelezést és a hangszórók fizikai rögzítését a teremben.
  5. Rendszer kalibrálása: Ez volt a legkritikusabb lépés. Speciális mérőmikrofonok és teszthangok segítségével a hangmérnökök beállították az egyes csatornák hangerejét, frekvenciaválaszát és késleltetését, hogy a hangzás a nézőtér minden pontján kiegyensúlyozott és pontos legyen. A kalibráció során figyelembe vették a terem akusztikai jellemzőit, a hangszórók elhelyezését és a nézőtér méretét.

A Sony gyakran képzett szakembereket biztosított a telepítési és kalibrálási munkálatokhoz, hogy garantálja a rendszer optimális működését. A rendszeres karbantartás, mint például az olvasófejek tisztítása és a kalibráció ellenőrzése, elengedhetetlen volt a hosszú távú, megbízható működéshez.

Összehasonlítás a versenytársakkal: Dolby Digital és DTS

Az 1990-es években az SDDS a digitális mozihangzás három nagy formátumának egyike volt, amelyek versengtek a moziipar elfogadásáért. A Dolby Digital és a DTS voltak a fő riválisok, és mindhárom rendszernek megvoltak a maga előnyei és hátrányai a technológia, a megbízhatóság és a piaci elfogadottság szempontjából.

SDDS vs. Dolby Digital (AC-3)

A Dolby Digital (AC-3) 1992-ben jelent meg, egy évvel az SDDS előtt, és gyorsan jelentős piaci részesedést szerzett. A fő különbségek a következők voltak:

  • Adattárolás: A Dolby Digital a 35 mm-es filmtekercs perforációi közé kódolta a digitális hangadatokat egy optikai sáv formájában. Ez a terület kevésbé volt kitéve a film sérüléseinek, mint az SDDS külső szélei, de kevesebb helyet is biztosított az adatoknak. Az SDDS ezzel szemben a film két szélén helyezte el az adatokat, redundáns módon, ami elméletileg nagyobb hibatűrést biztosított a filmtekercs sérüléseivel szemben.
  • Csatornaszám: A Dolby Digital jellemzően 5.1 csatornás rendszert kínált (bal, center, jobb, bal surround, jobb surround, LFE). Az SDDS ezzel szemben 8 diszkrét csatornát biztosított (bal, bal-center, center, jobb-center, jobb, bal surround, jobb surround, LFE), ami elméletileg szélesebb frontális hangképet és pontosabb hanglokalizációt tett lehetővé.
  • Tömörítési algoritmus: A Dolby Digital az AC-3 (Audio Codec 3) algoritmust használta, míg az SDDS az ATRAC-et. Mindkettő veszteséges tömörítés volt, de eltérő megközelítésekkel és hatékonysággal. Az SDDS ATRAC verziója magasabb bitrátát használt, ami elméletileg jobb hangminőséget eredményezhetett.
  • Piaci elfogadottság: A Dolby Digital sokkal szélesebb körben elterjedt, részben a Dolby korábbi, analóg rendszerekkel szerzett hírnevének, részben pedig a viszonylag egyszerűbb telepítésnek és a 5.1 csatornás szabvány gyors elfogadásának köszönhetően. Az SDDS a magasabb telepítési költségek és a bonyolultabb 8 csatornás konfiguráció miatt nehezebben tudott áttörni a piacon.

Bár az SDDS papíron több csatornát és nagyobb redundanciát kínált, a Dolby Digital praktikusabbnak bizonyult a mozik számára, és gyorsabban vált iparági szabvánnyá.

SDDS vs. DTS Digital Sound

A DTS Digital Sound 1993-ban jelent meg, ugyanabban az évben, mint az SDDS. A DTS megközelítése alapvetően különbözött a másik két rendszertől:

  • Adattárolás: A DTS nem a filmtekercsen tárolta a digitális hangadatokat, hanem különálló CD-ROM-okon, amelyeket a mozi vetítőfülkéjében lévő DTS lejátszóba kellett betölteni. A filmtekercsen csak egy optikai időzítőkód (timecode) kapott helyet, amely szinkronizálta a CD-ről lejátszott hangot a képpel. Ez a megoldás rendkívül magas bitrátát és hangminőséget tett lehetővé, mivel a CD-ROM sokkal több adatot képes tárolni, mint a filmtekercs keskeny hangsávjai.
  • Csatornaszám: A DTS alaprendszere szintén 5.1 csatornás volt, hasonlóan a Dolby Digitalhoz, bár léteztek 6.1-es és 7.1-es kiterjesztések is. Az SDDS 8 csatornájával szemben a DTS alapvetően kevesebb front csatornát kínált.
  • Tömörítési algoritmus: A DTS a saját Coherent Acoustics tömörítési technológiáját használta, amely szintén veszteséges, de a CD-ROM nagy kapacitása miatt gyakran alacsonyabb tömörítési aránnyal, azaz magasabb bitrátával működhetett, mint a filmtekercsre írt formátumok.
  • Megbízhatóság és szinkronizáció: A DTS rendszer potenciális gyengesége a különálló adathordozó és a szinkronizáció volt. Bár a timecode megbízhatóan működött, előfordultak esetek, amikor a CD-ROM és a film közötti szinkron elcsúszott, vagy a CD-ROM megsérült. Az SDDS és a Dolby Digital, mivel a hangadatok közvetlenül a filmtekercsen voltak, elméletileg kevésbé voltak kitéve ilyen jellegű problémáknak, feltéve, hogy maga a film nem sérült.

A DTS a magas hangminőségével hódított, de a különálló adathordozó kezelése némi plusz munkát jelentett a moziüzemeltetőknek. Az SDDS a megbízhatóságra és a csatornaszámra helyezte a hangsúlyt, de a bonyolultabb telepítés és a magasabb költségek korlátozták az elterjedését. Végső soron a Dolby Digital vált a legdominánsabbá, a DTS egy erős második helyen, míg az SDDS egy kisebb, de elkötelezett piaci szegmensben maradt.

Az SDDS előnyei és hátrányai

Minden technológiának megvannak a maga erősségei és gyengeségei, és az SDDS sem volt kivétel. Bár számos innovatív megoldást kínált, a piaci realitások és a versenytársak ereje végül korlátokat szabott az elterjedésének.

Az SDDS előnyei

Az SDDS számos jelentős előnnyel rendelkezett, amelyek vonzóvá tették a filmstúdiók és a moziüzemeltetők számára:

  • 8 diszkrét csatorna: Ez volt az SDDS legfőbb marketinges ütőkártyája és technikai előnye. Az öt front csatorna (L, LC, C, RC, R) a két surround (LS, RS) és az LFE csatornával együtt rendkívül széles és precíz hangképet biztosított. Ez lehetővé tette a hangmérnökök számára, hogy a hangokat sokkal finomabban pozícionálják a vászon teljes szélességében, és valósághűbb térbeli élményt teremtsenek.
  • Kiváló hangminőség és dinamika: Az ATRAC tömörítési algoritmus magas bitrátájú implementációja, valamint a digitális adatáramlás zajmentes jellege tiszta, részletes és széles dinamikatartományú hangzást eredményezett. A halk suttogásoktól a robbanásokig minden árnyalatot pontosan visszaadott.
  • Robusztus hibajavítás és redundancia: A filmtekercs mindkét szélén elhelyezett két független digitális hangsáv, kiegészítve erős hibajavító kódokkal, rendkívül megbízhatóvá tette a rendszert. A film sérülései vagy kopása esetén is nagy eséllyel biztosított volt a folyamatos, hibátlan hangzás, ami minimálisra csökkentette a vetítés közbeni problémákat.
  • Közvetlen integráció a filmtekercsen: A hangadatok közvetlenül a filmtekercsen való tárolása kiküszöbölte a különálló adathordozó (pl. CD-ROM a DTS-nél) kezelésének és szinkronizálásának problémáit. Ez egyszerűsítette az üzemeltetést a vetítőfülkében, és csökkentette a szinkronizációs hibák kockázatát.
  • Kompatibilitás az analóg hangsávval: Az SDDS digitális sávjai nem zavarták a hagyományos analóg optikai hangsávot, amely továbbra is rajta volt a filmtekercsen. Ez azt jelentette, hogy ha egy mozi nem rendelkezett SDDS berendezéssel, akkor is lejátszhatta a filmet az analóg hangsávval, ami rugalmasságot biztosított a forgalmazásban.

Az SDDS hátrányai

A számos előny ellenére az SDDS-nek voltak jelentős hátrányai is, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy sosem vált domináns piaci szereplővé:

  • Magasabb költségek: Az SDDS rendszer telepítése és licencelése általában drágább volt, mint a Dolby Digital vagy a DTS rendszereké. A 8 csatornás konfigurációhoz több erősítőre és hangszóróra volt szükség, ami növelte a mozik kezdeti beruházási költségeit.
  • Komplexebb rendszer: A 8 csatorna beállítása és kalibrálása bonyolultabb volt, mint egy 5.1-es rendszeré. Bár a Sony biztosított támogatást, a moziüzemeltetők számára ez további technikai kihívást jelentett.
  • Kisebb piaci elfogadottság: Mivel a Dolby Digital hamarabb jelent meg és szélesebb körben elterjedt, az SDDS-nek nehéz volt áttörni a piacon. Sok mozi nem látta indokoltnak a további beruházást egy harmadik digitális hangrendszerbe, különösen, ha már rendelkeztek Dolby Digital vagy DTS berendezéssel. Ez a „tyúk vagy tojás” probléma klasszikus esete volt: a mozik nem telepítették, mert kevés film készült SDDS-ben, a stúdiók pedig kevés filmet gyártottak SDDS-ben, mert kevés mozi támogatta.
  • A filmtekercs sérülékenysége a széleken: Bár az SDDS redundáns volt, a filmtekercs szélei mégis nagyobb valószínűséggel sérülhettek meg a vetítőgép mechanikus részeivel való érintkezés, a tekercselés, vagy a szállítás során, mint a perforációk közötti terület. Bár a hibajavítás sokat segített, súlyos sérülések esetén még ez sem volt elegendő.
  • Sony dominancia: Az SDDS-t elsősorban a Sony saját filmstúdiói (Columbia Pictures, TriStar Pictures) támogatták. Más stúdiók kevésbé voltak hajlandók befektetni egy olyan formátumba, amelyet egy versenytárs vállalat birtokolt, különösen, ha már léteztek jól bevált alternatívák.

Összességében az SDDS egy műszakilag fejlett és ambiciózus rendszer volt, amely kiváló hangélményt nyújtott. Azonban a piaci verseny, a költségek és az iparági szabványok kialakulása miatt sosem érte el azt a domináns pozíciót, amelyre a Sony eredetileg számított.

Az SDDS öröksége és a digitális mozi jövője

Bár a Sony Dynamic Digital Sound (SDDS) sosem vált a digitális mozihangzás domináns szabványává, jelentős szerepet játszott a moziipar fejlődésében, és öröksége máig hat. A 2000-es évek elején, a digitális vetítés térnyerésével a filmtekercsen alapuló digitális hangformátumok relevanciája fokozatosan csökkent, de az SDDS által bevezetett innovációk és a belőle levont tanulságok továbbra is befolyásolják a hangtechnológia fejlődését.

Az SDDS hanyatlása és a digitális vetítés térnyerése

Az SDDS hanyatlását számos tényező okozta. A legfontosabb a digitális mozi (Digital Cinema) térnyerése volt. A 2000-es évek közepétől kezdve a mozik egyre inkább áttértek a digitális vetítőgépekre, amelyek nem filmtekercsről, hanem digitális fájlokról (DCP – Digital Cinema Package) játszották le a filmeket, szerverekről. Ez a váltás azonnal okafogyottá tette a filmtekercsen tárolt digitális hangsávokat, legyen szó Dolby Digitalról, DTS-ről vagy SDDS-ről. A hanganyagot közvetlenül a DCP tartalmazta, általában veszteségmentes vagy minimálisan tömörített formában (pl. PCM, vagy Dolby TrueHD/DTS-HD Master Audio megfelelői), ami felülmúlta a filmtekercsre kódolt rendszerek hangminőségét.

A piaci elfogadottság hiánya is hozzájárult az SDDS eltűnéséhez. Mivel csak viszonylag kevés mozi telepítette a rendszert, a filmstúdiók egyre kevésbé látták értelmét SDDS hangsávok készítésének. A Dolby Digital és a DTS már bebetonozták magukat a piacon, és a mozik legtöbbje már rendelkezett ezekkel a rendszerekkel, így a stúdiók számára gazdaságosabb volt a két fő formátumra koncentrálni.

A magasabb költségek és a komplexitás szintén nem segített az SDDS-nek. A mozik, különösen a kisebb, független filmszínházak, vonakodtak befektetni egy harmadik, drága digitális hangrendszerbe, amikor a Dolby és a DTS már kielégítette az igényeiket. A Sony sem tudott olyan mértékű marketinget és ösztönzőket biztosítani, mint a Dolby, amely évtizedek óta a moziiparban tevékenykedett.

Az SDDS öröksége és a jövőbeli hangformátumokra gyakorolt hatása

Bár az SDDS a múlté, öröksége nem elhanyagolható. Számos kulcsfontosságú területen fektette le a jövő alapjait:

  • A többcsatornás hangzás úttörője: Az SDDS volt az első, amely 8 diszkrét csatornát vezetett be a mozikba. Ez a merész lépés megmutatta, hogy a frontális hangkép jelentősen javítható az öt front csatornával, és inspirációt adott a későbbi rendszereknek a csatornaszám bővítésére. Bár az öt front csatorna nem vált iparági szabvánnyá, a 7.1 csatornás rendszerek (amelyek a két extra csatornát a surround oldalra helyezik) részben az SDDS által kitaposott úton haladnak, felismerve, hogy a több diszkrét csatorna gazdagabb élményt nyújt.
  • A redundancia fontossága: Az SDDS kettős redundancia rendszere a filmtekercsen példát mutatott a megbízhatóság iránti elkötelezettségre. Bár a digitális mozi fájlalapú, a redundancia (pl. többszörös szerverek, adatmentések) továbbra is alapvető fontosságú a vetítés zökkenőmentességéhez.
  • A hangmérnöki kreativitás ösztönzése: Az SDDS által kínált nagyobb szabadság és a precízebb hanglokalizáció arra ösztönözte a hangmérnököket, hogy kreatívabban gondolkodjanak a térbeli hangzásról. Ez a szemléletmód elengedhetetlen volt a későbbi, objektumalapú hangformátumok, mint a Dolby Atmos és a DTS:X fejlődéséhez, amelyek már nem csak csatornákra, hanem egyedi hangobjektumokra fókuszálnak, amelyek a terem bármely pontján elhelyezhetők.
  • A Sony szerepe a mozi technológiában: Az SDDS demonstrálta a Sony mérnöki képességeit és elkötelezettségét a moziipar iránt. Bár az SDDS nem lett sikersztori, a Sony továbbra is jelentős szereplő maradt a mozi technológiában, különösen a digitális vetítők (Sony Digital Cinema 4K) és a professzionális audioberendezések terén.

Jelenleg az SDDS rendszereket már szinte kizárólagosan leszerelték a mozikból. A digitális átállás és az újabb, fejlettebb hangformátumok, mint a Dolby Atmos és a DTS:X, felváltották a régi filmtekercsen alapuló rendszereket. Ezek az új formátumok a még nagyobb csatornaszámot, a mennyezeti hangszórókat és az objektumalapú hangzást használják a még magával ragadóbb élmény eléréséhez. Azonban az SDDS úttörő munkája a többcsatornás digitális hangzás terén, és a megbízhatóság iránti elkötelezettsége méltó helyet biztosít számára a mozi hangzás történetében.

Címkék:Audio technologydigital audiohangrendszerSony SDDS
Cikk megosztása
Facebook Twitter Email Copy Link Print
Hozzászólás Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legutóbbi tudásgyöngyök

Mit jelent az anarchofóbia kifejezés?

Az emberi psziché mélyén gyökerező félelmek sokfélék lehetnek, a pókoktól és a magasságtól kezdve a szociális interakciókig. Léteznek azonban olyan…

Lexikon 2025. 08. 30.

Zsírtaszító: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Előfordult már, hogy egy felületre kiömlött olaj vagy zsír szinte nyom nélkül, vagy legalábbis minimális erőfeszítéssel eltűnt, esetleg soha nem…

Kémia Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zöldségek: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Mi is az a zöldség valójában? Egy egyszerűnek tűnő kérdés, amelyre a válasz sokkal összetettebb, mint gondolnánk. A hétköznapi nyelvhasználatban…

Élettudományok Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zománc: szerkezete, tulajdonságai és felhasználása

Gondolt már arra, mi teszi a nagymama régi, pattogásmentes konyhai edényét olyan időtállóvá, vagy miért képesek az ipari tartályok ellenállni…

Kémia Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zöld kémia: jelentése, alapelvei és részletes magyarázata

Gondolkodott már azon, hogy a mindennapjainkat átszövő vegyipari termékek és folyamatok vajon milyen lábnyomot hagynak a bolygónkon? Hogyan lehet a…

Kémia Környezet Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

ZöldS: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Mi rejlik a ZöldS fogalma mögött, és miért válik egyre sürgetőbbé a mindennapi életünk és a gazdaság számára? A modern…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zosma: minden, amit az égitestről tudni kell

Vajon milyen titkokat rejt az Oroszlán csillagkép egyik kevésbé ismert, mégis figyelemre méltó csillaga, a Zosma, amely a távoli égi…

Csillagászat és asztrofizika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zsírkeményítés: a technológia működése és alkalmazása

Vajon elgondolkodott már azon, hogyan lehetséges, hogy a folyékony növényi olajokból szilárd, kenhető margarin vagy éppen a ropogós süteményekhez ideális…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Legutóbbi tudásgyöngyök

3D lézermikroszkóp: Mit jelent és hogyan működik?
2025. 08. 30.
Mit jelent az anarchofóbia kifejezés?
2025. 08. 30.
Hogyan távolítható el a rágógumi a ruhából?
2025. 08. 28.
Mely zöldségeket ne ültessük egymás mellé?
2025. 08. 28.
Hosszan virágzó, télálló évelők a kertbe
2025. 08. 28.
Mennyibe kerül egy 25 méter mély kút kiásása?
2025. 08. 28.
Virágzik-e a pampafű az első évben?
2025. 08. 28.
Modern árnyékolási megoldás a kertben háromszög napvitorlával
2025. 08. 20.

Follow US on Socials

Hasonló tartalmak

Zónás tisztítás: az eljárás lényege és jelentősége

Gondolt már arra, hogy a mindennapi környezetünkben, legyen szó akár egy élelmiszergyártó…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zöld háttér: a technológia működése és alkalmazása

Gondolt már arra, hogyan kerül a meteorológus a tomboló vihar közepébe anélkül,…

Környezet Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zsírozás: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Gondolta volna, hogy egy láthatatlan, sokszor alulértékelt folyamat, a zsírozás, milyen alapvető…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zond-5: a küldetés céljai és eddigi eredményei

Képzeljük el azt a pillanatot, amikor az emberiség először küld élőlényeket a…

Csillagászat és asztrofizika Technika Tudománytörténet Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zónaidő: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Vajon elgondolkozott már azon, hogyan működik a világ, ha mindenki ugyanabban a…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zsírkő: képlete, tulajdonságai és felhasználása

Vajon mi az a titokzatos ásvány, amely évezredek óta elkíséri az emberiséget…

Földtudományok Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zónafinomítás: a technológia működése és alkalmazása

Mi a közös a legmodernebb mikrochipekben, az űrkutatásban használt speciális ötvözetekben és…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zsírok (kenőanyagok): típusai, tulajdonságai és felhasználásuk

Miért van az, hogy bizonyos gépelemek kenéséhez nem elegendő egy egyszerű kenőolaj,…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 10. 05.

ZPE: mit jelent és hogyan működik az elmélet?

Elképzelhető-e, hogy az „üres” tér valójában nem is üres, hanem tele van…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zongoraszék: jelentése, fogalma és részletes magyarázata

Miért van az, hogy egy komolyzenei koncerten a zongorista virtuóz ujjai a…

Z-Zs betűs szavak Zene 2025. 09. 27.

Zoom: a technológia működése és alkalmazási területei

Gondolta volna, hogy egy egyszerű videóhívás mögött milyen kifinomult technológia és szerteágazó…

Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Zsíralkoholok: képletük, tulajdonságaik és felhasználásuk

Elgondolkozott már azon, mi köti össze a krémes arcszérumot, a habzó sampont…

Kémia Technika Z-Zs betűs szavak 2025. 09. 27.

Information for

  • Kultúra
  • Pénzügy
  • Tanulás
  • Szórakozás
  • Utazás
  • Tudomány

Kategóriák

  • Állatok
  • Egészség
  • Gazdaság
  • Ingatlan
  • Közösség
  • Kultúra
  • Listák
  • Mesterséges Intelligencia
  • Otthon
  • Pénzügy
  • Sport
  • Szórakozás
  • Tanulás
  • Utazás
  • Sport és szabadidő
  • Zene

Lexikon

  • Lexikon
  • Csillagászat és asztrofizika
  • Élettudományok
  • Filozófia
  • Fizika
  • Földrajz
  • Földtudományok
  • Irodalom
  • Jog és intézmények
  • Kémia
  • Környezet
  • Közgazdaságtan és gazdálkodás
  • Matematika
  • Művészet
  • Orvostudomány

Képzések

  • Statistics Data Science
  • Fashion Photography
  • HTML & CSS Bootcamp
  • Business Analysis
  • Android 12 & Kotlin Development
  • Figma – UI/UX Design

Quick Link

  • My Bookmark
  • Interests
  • Contact Us
  • Blog Index
  • Complaint
  • Advertise

Elo.hu

Életünk enciklopédiája

Foxiz Academy Uk >

Follow Foxiz

  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Felhasználási feltételek
  • © Elo.hu. Minden jog fenntartva.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?